OBS: Undervisningsmaterialet er ikke længere tilgængeligt
Materialet til “Mindfulness i Skolen” er desværre ikke længere tilgængeligt. Jeg henviser i stedet til Dansk Center for Mindfulness, der netop har afsluttet projetet “Hand in hand” for lærere i Europa.
Se mere om projektet her: Hand in hand (mindfulness.au.dk)
Mindfulness i skolen
Et nyt gratis undervisningsmateriale gør det lettere at bringe mindfulness ind i skoledagen.
Materialet hedder “Mindfulness i Skolen” og er målrettet eleverne i 7.-10. klasse. Det ligger nu klar til brug efter to år med forsøg og forskning.
Ved at bruge det nye materialet kan læreren selv stå for undervisningen i mindfulness. På den måde kan eleverne få et 8-ugers kursus i mindfulness, som en del af skoledagen.
“Vi har ikke opfundet den dybe tallerken, tværtimod. Vi har taget udgangspunkt i den eksisterende viden, forskning og erfaringer og tilpasset det til danske unge og til en dansk skolekultur” siger mindfulnessinstruktør Rikke Braren Lauritzen, der som projektleder har udviklet det nye materiale for Mindfulnessforeningen med støtte fra Undervisningsministeriet.
Du kan downloade materialet fra skolernes materialeplatform:
Gå til materialeplatformen
LÆS OGSÅ: Mindfulness på fire poter
Alle kan bruge “Mindfulness i Skolen”
Undervisningsforløbet tager udgangspunkt i de to evidensbaserede forløb til voksne, MBSR og MBCT. Derudover er der hentet inspiration fra organisationer i USA og Storbritannien, som i mange år har arbejdet med mindfulnessforløb til skoleelever.
Rikke Braren Lauritzen er selv både uddannet MBSR-instruktør og tidligere sproglærer, så hun har et indgående kendskab til både mindfulness og pædagogisk praksis.
“Formålet med at lave forløbet har været at gøre mindfulness let tilgængelig for den danske folkeskole og lave et materiale, der passer til de danske skoler. Det er noget, der tilhører alle. Også forældre og voksne kan tilgå det. Man kan tilpasse programmet, downloade det og bruge det, som man har lyst” siger hun.
16 temaer med guidede øvelser og en app
Det digitale undervisningsmateriale er bygget op med en fast struktur og inddelt i 16 temaer, der hver passer til en lektion. De enkelte elementer kan også bruges uafhængigt at hinanden.
Materialet er egnet til klasseundervisning på smartboard og indeholder blandt andet:
- Guidede øvelser og opgaver til refleksion
- Digital logbog
- Quiz og opmærksomhedstest
- Baggrundsviden til eleven, lærerne, forældrene
- Lærervejledning som e-bog
- E-bog om mindfulness som metode
- 70 siders forskningsrapport
- Film fra forsøgskolen, små kortfilm og interviews
- Animationer om stress og hvordan hjernen virker
- En app, som eleverne kan bruge hjemme – den kan du læse mere om i artiklen “Ny Mindfulness app til børn og unge“
LÆS OGSÅ: 5 gode mindfulness-apps til børn
Testet på to skoler og fulgt af forsker
Undervisningsforløbet er blevet testet på en efterskole i 8. klasse med læsesvage elever og på en folkeskole i 9. klasse. Begge skoler har efterfølgende valgt at fortsætte med at tilbyde forløbet som valgvalg til deres elever.
Anne Maj Nielsen, der er forsker fra Danmarks Institut for pædagogik og uddannelse på Aarhus Universitet, har fulgt det to år lange forsøgs-forløb på de to skoler og udgivet en forskningsrapport om projektet.
“De senere år har undersøgelser vist, at en stor andel af unge i uddannelse ikke trives. Mange unge, især de 15-årige piger, er ramt af stress. Derfor har formålet været at undersøge, hvordan mindfulness virker for unge i 9. klasse”, siger Anne Maj Nielsen.
På skolerne har eleverne modtaget undervisning i mindfulness en time to gange i ugen med Rikke Braren Lauritzen, mens deres egen lærer har brugt et kvarter de andre dage med guidede meditationer. Denne lærer har selv taget et 8-ugers forløb i MBSR og har en daglig mindfulness praksis.
“Helt overordnet, så ser forløbet ud til at kunne bidrage til at forebygge stress i skolen for mange af eleverne. Det har hjulpet dem til at forholde sig til deres situation, så de udvikler deres ressourcer i stedet for at blive fanget i afmagt og stress”, siger Anne Maj Nielsen.
Efteruddannelse til lærere og pædagoger
Sammen med undervisningsmaterialet bliver der oprettet en efteruddannelse af lærere og pædagoger, bestående af tre moduler og med afsluttende certificering.
For selvom undervisningsmaterialet er gratis og tilgængeligt for alle, anbefales det, at læreren tager en efteruddannelse for at være klædt på til at undervise elever.
”Vi anbefaler, at læreren har taget MBSR-forløbet og selv har en mindfulness-praksis. Mindfulness er en aktivitet, der virker i kraft af egne erfaringer. Man skal have erfaringer med det selv for at kunne håndtere elevernes oplevelser, siger Rikke Braren Lauritzen.
LÆS OGSÅ: 7 gode mindfulness-øvelser til børn
Mindfulness i skolen skal være frivilligt
Det er ikke målet, at det nye undervisningsforløb skal blive en fast del af undervisningen på alle skoler. Det skal ses som et tilbud, som lærerne for eksempel kan inddrage i den understøttende undervisning.
Det samme gælder for eleverne. Hvis en elev ikke har lyst til at deltage i en øvelse, skal der være mulighed for at tegne eller ligge på en madras.
“Det er bedre, at det kommer indefra end oppe fra. Vi ser det er som et græsrodsprojekt, hvor vi skaber en ny kultur indefra på skolerne som græsrødder og det skal baseres på frivillighed fra lærerne”, siger Rikke Braren Lauritzen.
Du finder undervisningsmaterialet her:
- Download en kopi af materialet fra Materialeplatformen
- Læs forskningsrapporten Mindfulness for unge