Mindfulnessforeningen fylder 5 år i 2018. I den anledning har vi talt med foreningens formand, Birthe Moksha Jørgensen, der i 2013 tog initiativ til at stifte foreningen.
Læs hendes svar på 10 spørgsmål om foreningens arbejde, udfordringer og visioner:
1. Hvorfor er der overhovedet brug for en mindfulnessforening?
Det er der, fordi der i fremtiden er brug for meget dygtige og kompetente undervisere, terapeuter og behandlere, der anvender mindfulness i deres arbejde. Det er der brug for, både i forhold til stress og kroniske sygdomme.
Vi ved, at stress er udbredt og et alvorligt problem, både i vores samfund og globalt set. Der er brug for en forening, som kan være med til at kvalitetssikre mindfulness og blive ved med at sikre, at der er høje krav og standarder til underviserne.
LÆS OGSÅ: Mindfulnessforeningen byder MBKT-lærere velkommen
2. Hvad har Mindfulnessforeningen opnået på de fem år?
Vi har haft nogle meget vellykkede projekter, hvor vi blandt andet har båret det store projekt “Mindfulnes i skolen”. Sidste år holdt vi en stor retræte med Bob Stahl fra USA med over 60 deltagere. Vi har også indgået et samarbejde med Livskraft, som er et program for børn med cancer og deres pårørende .
Så i dag føler vi faktisk, at vi har rigtigt mange muligheder og godt kan udvide lidt mere. På sigt kan vi måske tilbyde at holde nogle projekter, ligesom med “Mindfulness i skolen”.
LÆS OGSÅ: Mindfulness i skolen – nyt undervisningsmateriale til de ældste klasser
3. Hvad er visionerne for foreningens fremtid?
Vi er på vej mod en profil, hvor vi er mere åbne overfor alle, der arbejder med mindfulness. Ikke kun MBSR, men alle der underviser eller arbejder med mindfulness.
I forbindelse med foreningens årsmøde og generalforsamling d. 8. juni holder vi et seminar med Jens-Erik Risom, der er meditationslærer fra Vækstcenteret. Her vil vi gerne invitere alle, der arbejder med mindfulness til at deltage, også selvom du ikke er medlem af foreningen.
Vi oplever, at mange tager en uddannelse inden for mindfulness, men bagefter står alene, når de underviser eller bruger det i behandling eller terapi. Her synes vi, at det er rigtigt, rigtigt vigtigt for alle at have et fællesskab. Et sted hvor man kan vende tilbage og fordybe sin praksis.
4. Hvordan vil I som forening skabe det fællesskab?
Seminaret er en start på vores nye vision om at skabe praksisfælleskaber, der kan nære os på kryds og tværs. Uanset hvilken uddannelse, som vi har taget.
Vi har også sat nogle retræter op og det vil vi fortsætte med at gøre. Til august har vi et 7-dages retræte med Yanai Postelnik og Helen Stephenson fra Gaia House i England. Derudover vil vi som sagt lave flere seminarer, hvor vi vil samle professionelle, der arbejder med mindfulness.
I Mindfulnessforeningen vil vi arbejde for at skabe rum for den fordybelse, som er så vigtig, når vi faciliteter mindfulness. Det er vigtigt, at vi fortsat har vores egen praksis og fortsat kan fordybe os i det, der sker, både i vores undervisning og i vores liv i det hele taget.
LÆS OGSÅ: Oversigt over alle stilhedsretreats i Danmark
5. Medfører det ændringer i, hvem der kan være medlem af Mindfulnessforeningen?
Foreningen er åben for alle. Alle kan være medlem af Mindfulnessforeningen, som interesseforening og MBSR-lærere, der er uddannet efter standarterne fra Center for Mindfulness, UMASS, kan være medlem af brancheforeningen.
Vi har en lærerliste for dem, der har taget MBSR-uddannelsen efter de gældende standarter og lever op til vores etiske retningslinjer. Med tiden kan det godt være, at det kommer til at se anderledes ud, men på nuværende tidspunkt har vi ikke fundet et format, hvor det kan være anderledes. Vi vil stadig have en kvalitetssikring i det, som vi tilbyder. Det er stadigvæk meget, meget vigtigt for os.
Men vi synes, at der skal være åbenhed over for alle, der vil være medlem af foreningen. Alle professionelle er meget velkomne. Det er virkeligt noget, som vi mener fra bestyrelsens og foreningens side. Alle er velkomne.
6. Overvejer I at ændre lærerlisten, så den også indeholder MBKT-lærere eller undervisere fra andre uddannelser?
MBKT (mindfulness baseret kognitiv terapi) ligger i støbeskeen, men vi har ikke fundet et format, hvor det kan lade sig gøre endnu. Vi havde det oppe på sidste års generalforsamling, men jeg håber, at det kan lande et nyt sted efter generalforsamlingen i år. Det er også op til de medlemmer, der kommer. Det er jo medlemmernes forening.
7. Bliver foreningen i højere grad for professionelle?
Vores vision er, at foreningen gerne vil tegne en mere professionel profil. Det er noget af det, som vi vil løfte sløret for på generalforsamlingen, men vi bevæger os mere henimod den professionelle retning.
Vi ser generelt, at flere og flere af vores medlemmer er professionelle, der arbejder med mindfulness. Vi har rigtigt mange professionelle, der er interessemedlemmer. De bruger mindfulness i deres professionelle virke og har taget noget andet uddannelse end MBSR. Men de ønsker et fællesskab. Det vil vi gerne være med til at skabe.
8. Hvad ser du som de største udfordringer i forhold til at sikre kvalitet i mindfulness-undervisningen i dag?
Markedet er ved at være oversvømmet med rigtigt mange, der udbyder mindfulness. På den ene side synes jeg , at det er fantastisk, at mindfulness er kommet ud af meditationsrummene, og også bliver brugt steder, som man ikke havde forestillet sig det tidligere, for eksempel på hospicer eller hos ældre.
På den anden side, er man som forbruger nødt til at se godt efter. Hvad er det for en kvalitet, som jeg efterspørger og hvad er det til? Lige nu er der en overflod af udbydere, så der kan være en risiko for en udvanding. En McMindfulness-tendens, hvor vi mister den dybde, der er i vores tilstedeværelse, i vores nærvær – og som vi ved er der, når vi sidder på puden.
Der kan være en oplevelse af, at det hele bare kan ordnes med mindfulness, uden at der skal ændres noget. Men det ligger implicit i mindfulness, at det også er nødvendigt at foretage forandringer i livet. Henimod et mere gavnligt liv og med fokus på de værdier, vi lever udfra.
9. Hvad kan den enkelte lærer gøre for at sikre kvalitet i sin undervisning?
Som lærere skal vi være meget opmærksomme på, at vi fortsat har en dybde i vores undervisning. At det ikke for forbrugeren bliver ”nå ja, nu går jeg lige til mindfulness” og så er det bare det. Folk efterspørger et quickfix for at komme væk fra deres lidelse, men mindfulness handler om, hvordan vi lever vores liv. Det skal vi som lærere kunne møde og vi skal kunne sige ”Det her er noget andet”.
For at kunne gøre det, er vi som lærere forpligtet til både at modtage supervision, fortsat tage på retræte og fortsat have en praksis, hvor vi fordyber os. Som lærere skal vi lægge det ind i vores køreplaner, at hvis vi skal undervise, så skal der også være plads til at tage på retræter. Også selvom du har undervist i over 10 år. Det er udfordringen.
Det er både et nyt fag og et nyt felt, som du ikke har set før. Det kræver, at du selv praktiserer. Det er ikke bare noget, som du lærer og så kan du undervise i det. Undervisningen bør altid komme indefra. Levendegjort og kropsliggjort i underviserens tilstedeværelse.
10. Hvilken rolle kan Mindfulnessforeningen spille i forhold til at sikre den kvalitet?
Vi tænker at ved at åbne op, så alle kan komme med på vores seminarer og retræter, kan vi være med til at øge kvaliteten og give højere kompetencer.
Det er vigtigt, for det kan være udfordringen som underviser, at du sidder med dit eget. Du kan komme til at køre i et lidt snævert spor, hvis ikke du får de dybe refleksioner og tid til stilhed.
Det er ikke vigtigt, om du er på lærerlisten eller ikke er på lærerlisten. Det vigtige er, at her er et fællesskab, der rækker ud over din egen mindfulness-praksis.